بیش از این هم در این جا و آن جا خواندیم که در سطح شهرتعدادی از نقاشی‏های شهیدان دیارمان دچار انواع آسیب‏ها شده‏اند. بسیاری از این نقاشی‏های در گذر زمان کمرنگ گشته‏اند.

در اخلاق هنجاری نظریات وظیفه گرایانه در مقابل نظریات نتیجه گرایانه قرار می گیرند. در حالی که نتیجه گرایی ، اعمال درست را بر اساس نتایج خیر، مشخص و معین می کن.تکلیف گرایی مدعی است که اگر چه نمی توان از نتایج و پیامدهای اعمال صرف نظر کرد اما ویژگی های مهم دیگری نیز وجود دارند که تعیین کننده درستی و نادرستی اعمال می باشد. میان اخلاق تکلیف گرایانه و نتیجه گرایانه یک تفاوت بنیادی وجود دارد. مطابق اخلاق تکلیف گرایانه، ماهیت عمل به خودی خود تعیین کننده وضعیت اخلاقی عمل است. نتیجه گرایی ما را به ملاحظه نتایج عمل توصیه می کند . در حالی که تکلیف گرای ما را به مشاهده خود عمل توصیه می کند. یکی از نمونه های تکلیف گرایی حضور رزمندگان و فداکاری غیرقابل وصف آنان در جریان جنگ تحمیلی می باشد. در جریان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس قوه و توان اصلی ملت ایران تلقی « وظیفه» و« تکلیف» آنان بود که خیل عظیم مردم به خصوص جوانان را برای حضور در جبهه ها به رقابت وامی داشت و مدیریت و فرماندهی این حماسه عظیم تاریخی ملت ایران نیزبرمدار تکلیف و وظیفه می چرخید که برکات و آثار خیره کننده ای در تاریخ بشری به وجود آورد.همچنین نقل شده است:« در مرز عراق که اتومبیل حضرت امام عازم کویت بود. امام چند کلمه ای سخن گفتند و ما را نصیحت کردند» و فرمودند :« من تکلیفم را تشخیص داده ام و هر کجا باشم انجام وظیفه خواهم کرد، هر چه پیش آمد، برای من اهمیت ندارد، من هرگز دست از تکلیفم بر نمی دارم شما هم مواظب باشید به تکلیفتان عمل کنید »

هر چند تشخیص وظیفه و تکلیف در حوزه مسایل سیاسی بیش از دیگر حوزه ها با پیچیدگی مواجه است اما باید و نبایدها در حوزه رفتار سیاسی نیز همین گونه است. امام خمینی (ره) نظام سیاسی را مکلف به رعایت شاخصه های نظیر علم و آگاهی ، عقلانیت و اجتهاد، توجه به مقتضیات زمان و مکان، آرمانگرایی واقع بینانه، مدیریت شایسته سالار ، برنامه ریزی ، حسن تدبیر ، انتقاد پذیری و مشورت می دانستند. از دیدگاه امام برای انسان، همواره تکلیف و وظیفه ای متصور است که باید آن را تشخیص دهد و انجام دهد و اصولا انسان بدون تکلیف معنا ندارد. نکته مهم در تکلیف گرایی آرامش روانی حاصل از انجام تکلیف حتی در صورتی است که به نتیجه مطلوب هم نرسد. تکلیف گرایی موجب می شود تا برای رسیدن به نتیجه به صورت « هدف وسیله را توجیه می کند» برای انجام تکلیف نمی توان خلاف تکلیف انجام داد.

البته باید متذکر شد این عبارت که تکلیف اصل است و نتیجه فرع به آن است به معنای بی اعتنایی و عدم تدارک تمهیدات برای نیل به نتیجه نیست. زیرا تلاش در سیاست ، به معنای تغییر واقعیات نامطلوب و درونی سازی اهداف در جهان فردی و سپس برون سازی آن در جامعه است . بنابراین نتیجه هم در رفتار سیاسی معطوف به تکلیف مهم است و به تعبیری خود شکل دهنده تکلیف می باشد . می توان گفت سیاست در جامعه باید « تکلیف گرای نتیجه گر » باشد . فرد مکلف باید بکوشد تا نه تنها به تکلیف خود عمل کند بلکه حداکثر تلاش خود را به کار ببندد تا ضمن ادای تکلیف نتیجه نیز به دست آید  و در واقع به گونه ای عمل کند تا به نتیجه واقعی در سیاست دست یابد.

مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند:« یک سؤال دیگر این است  که رابطه‌ی «تکلیف‌مداری» با «دنبال نتیجه بودن» چیست؟ امام فرمودند: ما دنبال تکلیف هستیم. آیا این معنایش این است که امام دنبال نتیجه نبود؟ چطور میشود چنین چیزی را گفت؟ امام بزرگوار که با آن شدت، با آن حدّت، در سنین کهولت، این همه سختی‌ها را دنبال کرد، برای اینکه نظام اسلامی را بر سر کار بیاورد و موفق هم شد، میشود گفت که ایشان دنبال نتیجه نبود؟ حتماً تکلیف‌گرائی معنایش این است که انسان در راه رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب، بر طبق تکلیف عمل کند؛ برخلاف تکلیف عمل نکند، ضدتکلیف عمل نکند ؛ والّا تلاشی که پیغمبران کردند، اولیای دین کردند، همه برای رسیدن به نتایج معینی بود؛ دنبال نتایج بودند. مگر می شود گفت که ما دنبال نتیجه نیستیم؟ یعنی نتیجه هر چه شد، شد؟ نه. البته آن کسی که برای رسیدن به نتیجه، برطبق تکلیف عمل می کند، اگر یک وقتی هم به نتیجه‌ی مطلوب خود نرسید، احساس پشیمانی نمی کند؛ خاطرش جمع است که تکلیفش را انجام داده. اگر انسان برای رسیدن به نتیجه، بر طبق تکلیف عمل نکرد، وقتی نرسید، احساس خسارت خواهد کرد؛ اما آن که نه، تکلیف خودش را انجام داده، مسئولیت خودش را انجام داده، کار شایسته و بایسته را انجام داده است و همان طور که قبلاً گفتیم، واقعیتها را ملاحظه کرده و دیده است و بر طبق این واقعیتها برنامه‌ریزی و کار کرده، آخرش هم به نتیجه نرسید، خب احساس خسارت نمیکند؛ او کار خودش را انجام داده. بنابراین، این که تصور کنیم تکلیف‌گرائی معنایش این است که ما اصلاً به نتیجه نظر نداشته باشیم، نگاه درستی نیست.«حی علی خیرالعمل»

 


لابد شما هم بارها در باره توانمندی‏های سه شهرستان ترشیز سخن‏ها شنیده و مطالب مختلفی خوانده‏اید. لابد می‏دانید این منطقه کلی معدن دارد. لابد شنیده‏اید محصولات زراعی،

بیش از این در سالیان گذشته شاهد درج مطالب مختلفی در باره پدیده زشت تکدی‏گری در کاشمر بودیم. این موضوع فراز و نشیب خاص خود را دارد. در بعض سال‏ها شاهد گسترش آن هستیم. گاهی موضوع کم‏رنگ می‏شود. ولی در  هر سال و در هر وضعیتی حضورش ملموس و عینی است.

نزولات آسمانی هر از گاه روال زندگی هرروزه‌مان را در شهرها دستخوش تغییرات می‌کند. شهر یک موجود زنده است و شهروندان موظف هستند تا در نگهداری آن تلاش کنند

برخورداری متوازن و متعادل همه شهروندان از خدمات شهری و امکانات رفاهی از جمله اولین اصول شهرنشینی و یکی از مهمترین وظایف مدیریت شهری است.

با سلام خدمت خوانندگان محترم؛  طی سالها کار مشاوره حرفه‌ای، همیشه با یک سوال و نگرانی عمومی والدین به شکل نسبتا مشترکی روبرو بوده ام .

شایسته است کاشمر را دیار نذر و نیاز بدانیم. بقاع متبرکه، مزارات پیران، مساجد، تکایا، محافل قرآنی و خیلی جاهای دیگر در طی سال شاهد تردد افرادی هستند که قصد ادای نذرشان را به ویژه در حوزه اطعام سایرین دارند

چندي است كه بحث حضور زنان در عرصه سياست قوت گرفته است. برخي معتقدند حضور زنان مقطعي است و در ايام انتخابات فعاليت مي كنند و  بعد حضورشان كم رنگ مي شود .

تعزیه، نوعی شبیه‏سازی، همانندانگاری، معادل‏سازی، همذات‏پنداری معنوی، ابراز همدلی و هم احساسی، به صورت عینی و مجسم و در قالب مجموعه‏ای از نمایش‏های جمعی است.

در پنجشنبه 19 شهریور امسال برنامه خبری 20:30 در بخش موسوم به صرفاً جهت اطلاع ، عذرخواهی دولتمردان را یک امتیاز و نشانه خردمندی خواند. مجري برنامه، از دولت بابت فرهنگ عذرخواهي تشکر کرد

یکی می‏گفت؛ شهر تبدیل به کارگاه بزرگی شده است و در هر گوشه شاهد یک پروژه عمرانی هستیم. از دید وی باید به جناب شهردار و شورای شهر خسته نباشید گفت. یکی دیگر این سوال را مطرح می‏کرد

حرفش همه بود مایه ی آشفتن

هر قصه ای از برای کمتر خفتن

گفتم : ز چه با حرفم آزاری ؟ گفت :

دیوانه به دیوانه چه خواهد گفتن !

نیمایوشیج