حظ روح با بیداد موسیقی کاشمر و ترشیز

اخبار ترشیز
Typography

رضا بی تقصیر 

سه شب اجرای گروه موسیقی بیداد در مجتمع فرهنگی هنری سرو کاشمر را باید رخدادی قابل اعتناء در سپهر هنر کاشمر دانست. هادی قاسمی با آن استایل و نگاه عمیقش به موسیقی در سه شب اجراء نشان داد در کنار نوازندگی و آهنگسازی با مقوله مدیریت یک گروه هنری هم آشناست.

می‏داند چگونه اعضای هنرمند گروهش را در یک حرکت تیمی به سوی مقصدی که مدنظرش هست هدایت کند. مقصد وی اجرای فاخر هنر ناب موسیقی بود. همه می‏دانیم موسیقی هنری است که برلبه تیغ در حرکت است، با اندکی غفلت می‏توان مبلغ ابتذال بود و با اندکی هوشیاری می‏تواند در  عرصه معرفت گام نهاد.

بیش از این در این نشریه سلسله مصاحبه‏های با  چند خانواده از خانواده‏های هنرمند دیارمان داشتیم. خانواده قاسمی یکی از خانواده‏های بودند که به معرفی‏شان پرداختیم. این خانواده مصداق ژن خوب هستند، ژنی که در عرصه هنر متبلور شده است. روحیات ارزشی هنرمندان این خانواده ستودنی است. همه با تک تک اینان و هنرهایشان آشنا هستیم. در همین اجرای گروه بیداد شاهد حضور حداقل پنج قاسمی در کسوت رهبری گروه، نوازندگی، عکاسی، طراحی پوستر و نظارت کیفی بر اجرا بودیم. این مهم باعث شده بود که این اجرا حالتی بالاتر از اجراهای استاندارد سالن سرو کاشمر داشته باشد.

هادی قاسمی فخر موسیقی کاشمر و ترشیز است. شاخص‏های خاصی در کار وی و تیمش مشهود بود. بزرگترین ویژگی گروه بیداد ایمانشان به یکدیگر بود. این گروه رهبرپذیر بودند. هنرمندان این گروه و عوامل همراه آنان از صوت و نور و طراحی صحنه و سایر بخش‏ها همدیگر را با تعهدی مثال‏زدنی باور داشتند، این باعث شده بود با لبخند و آرامشی خاص کار را پیش ببرند. عنصر حرمت راهبر گروه باعث شده بود به خوبی تمرین کنند. شعر و ترانه با سلیقه نابی انتخاب شده بود. رهبر گروه آهنگساز قطعات مختلف بود. این نکته مهمی بود که در هدایت گروه تاثیری موثر داشت.

نگارنده این سطور در حوزه موسیقی یک شنونده و یک دوستدار است. این یادداشت یک مدیحه سرایی یا تملق نیست. یک حاضر در این اجرا حظ خود را به نگارش در آورده است. نظم و انضباط این اجرا ستودنی بود. برخورد عوامل انتظامات بسیار هوشمندانه بود. برای یافتن شماره صندلی‏ات دغدغه‏ای نداشتی، کسی جایت را نگرفته بود. بروشور راهنمای اجرا روی دسته صندلی قرار گرفته بود. تهیه بلیط هم حکایت نابی از نظم بود. از طریق سایت بلیط را تهیه کردن از نکات جالب این اجرا بود. برخورد خوب افراد مسئول بررسی بلیط با رخدادهای هنری قبلی قابل قیاس نیست. ارتباطات موثر عوامل برگزاری عالی بود.

باید به محمود قاسمی ناظر کیفی این اجرا احسن گفت. به زعم نگارنده غول‏های دوست‏داشتنی عرصه فرهنگ و هنر کاشمر و حتی ترشیز در این اجرا خوش درخشیدند. هادی قاسمی بهترین‏ها را در حوزه‏های مختلف دعوت به همراهی کرده بود. وجود استاد مهدی قاسمی در کنار هادی باعث درخشش عناصر تبلیغاتی این کار شده بود. در شبکه‏های اجتماعی همه از وقوع حادثه‏ای درخشان در سپهر هنر کاشمر و ترشیز خبر می‏دادند. تبلیغات هوشمندانه در شبکه‏ها با طراحی زیرکانه پوستر همراه بود. پشتیبان‏های این اجرا یا همان اسپانسرها هم از بهترین‏ها بودند.

استاد کاظم آبی بار دیگر ثابت کرد در حوزه دلنوازی و صدا همچنان حرف اول را می‏زند و با تعصبی مثال‏زدنی کاربلد است و با فروتنی انجام وظیفه می‏کند. برایم جالب بود یکی به یکی گفت الان میکروفون‏ها وسط اجرا سوت می‏کشد، دیگری گفت نه از این خبرها نیست، کسی که صوت و صدا را بر عهده دارد خبره کار است. ما شب دوم به سالن سرو کاشمر رفتیم و دیدیم که کاظم آبی و تیم حرفه‏ای او به تمام معنا کاربلد هستند. این توجه به صوت و صدا و حضور استاد آبی چیزیجز احترام به مخاطب نیست. طراحی صحنه هم چشم نواز بود. نوعی آرامش درصحنه موج می‏زد.

انگار نت‏های موسیقی بر تن پارچه‏ها نقش بستند. هارمونی دلنشینی چشم را می‏نواخت. طراحی لباس به این جلوه کمک می‏کرد. گاهی صحنه مرا یادت صحنه‏های اجرای استاد شجریان و بزرگان موسیقی سنتی می‏انداخت. آرامش از روی سن به سمت منِ مخاطب در پرواز بود. در این سالیان کم دیدیم که صحنه اینگونه در خدمت اجرا و کار گروهی باشد. باید به تیم طراج صحنه و طراحان لباس این اجرا احسن گفت. عزیزان نور هم خوب کار کرده بودند. این همه در حالی است که سال‏هاست شاهدیم که اهل فن از ضعف نور و صدای این سالن گله‏مند هستند. در این حالت باید عملکرد دوستان نور و صدا و اتاق فرمان را تحسین کرد.

هادی قاسمی ثابت کرد برای مخاطبش احترام قایل است. صفحه اینستاگرامش را تبدیل به سکویی تبلیغاتی برای اثرش کرده بود. در این صفحه شاهد احترام او به یارانش در این گروه از یک سو و مخاطبانش از دیگر سو بود. اتفاق جالب دیگر در کار مدیریتی وی توجه به پیشکسوتان بود. این امر شاید در خیلی از مراسم دیگر دیده شده باشد و اجرا شده باشد ولی کمیت و کیفیت کار قاسمی با سایرین به باور نگارنده زمین تا آسمان متفاوت است. هادی قاسمی می‏داند چراغ موسیقی هر دیار با غیرت و پایمردی و هنر پیشکسوتان روشن شده و مانا مانده است. دادن یک دسته گل و اختصاص یک اجرا به هر پیشکسوت ستودنی بود.

انتخاب شعر و ترانه جالب بود. به خصوص انتخاب اشعاری از علی اصغر داوری ترشیزی ملک الشعراء کاشمر قابل اعتنا بود. خواننده این گروه داوود دم است و یقین آینده‏ای بس شکوفا دارد. فروتنی وی و تسلطش بر زِبر و زِیر هر واژه و مصرع نشان‏دهنده ذوق وی و تمرین و ممارست فراوان دارد. مشخص است که به نحو خاصی با پنجه رهبر گروه همراه است. اشارات چشم و آبروی او و قاسمی در هنگام اجرا نشان می‏داد هر دو حظ وافری در اجرای قطعات می‏برند. این دو روی صحنه من نبودند، ما بودند. و همه می‏دانیم خیلی از خوانندگان خود را من می‏دانند، یوسفی مظهر ما در یک کار تیمی بود.

در گروه بیداد نوازندگان چیره‏دستی حضور داشتند که هر یک به تنهایی فخر موسیقی کاشمر و ترشیز محسوب می‏شوند. هادی قاسمی به درستی اینان را ورای سن و سال و حسب تبحر و تسلطشان دعوت به کار کرده بود. تنوع سازها روحنواز بود. تک‏نوازی‏ها و هم نوازی‏ها و بده بستان‏های هنرمندان لحظات شورانگیزی را ایجاد کرده بود که یقیناً رزق روح مخاطبان بود. انتخاب مجری هم مهم بود. مجری شاعری است خوش صدا و خوش استایل که با ادبی مثال‏زدنی با مخاطب ارتباط بر قرار کرد. این خیلی مهم است که مجری با تسلط و خلاقیت ایفای نقش کند.

کاشمر مجریان خوبی در حوزه اجرا دارد، هر کدام ویژگی خاص خود را دارند، نگارنده تاکید دارد که مجری هنرمند این گروه در حال بازی کردن یا تظاهر نبود، او خودش بود. بی هر ادا و ادعا در خدمت گروه بود. مشخص بود گروه و راهبر گروه را باور کرده است و در راستای باورش روی صحنه حاضر شده است. این هم یکی از برگ‏های برنده هادی قاسمی در این اجرا بود. مسئولان حوزه فرهنگ و هنر باید کار و عملکرد گروه‏های نظیر گروه بیداد را پاس بدارد. در صنعت گردشگری آیتمی به هنر و صنایع فرهنگی اختصاص دارد. می‏توان مجتمع فرهنگی هنری سرو کاشمر را تبدیل به مکانی برای صنایع فرهنگی کرد.

کار را می‏توان از همین گروه بیداد شروع کرد. کافی است کمیت و کیفیت تجهیزات و امکانات این مکان را افزایش داد و پذیرای دوستداران موسیقی از دیگر جاها در کاشمر بود. در این حالت می‏توان بیشتر از سه شب شاهد اجرای این گروه بود. در بحث صنایع فرهنگی گیشه مهم است. دوستدار موسیقی وقتی کاری با کیفیت و فاخر را ببیند حاضر است به فراخور اثر هزینه را پرداخت کند. گروه بیداد بیش از این اجراهای در مشهد در مزار فردوسی و در تهران در برج میلاد و چند جای دیگر داشته است. حمایت از این گروه و تشویق سایر گروه‏ها و حتی تشویق سایر هنرمندان برای ایجاد گروه ضروری است.

مجتمع سرو کاشمر می‏تواند عرصه‏ای برای بالندگی موسیقی و هنرمندان موسیقی باشد. امید شاهد توجه ورای شعار از سوی مسئولان به این گروه و موارد مشابه آن باشیم. امید صدا و سیمای استان خراسان رضوی این بضاعت را قدر بداند و از وجود این قبیل گروه‏ها بهره ببرد. امید در بازار هنر موسیقی شاهد عرضه کارهای این گروه باشیم. از هادی قاسمی و تیمش تشکر می‏کنیم که چشم و روح و جانمان را با قطعات فاخر و روحنوازشان سیراب کردند. امید شاهد تداوم فعالیت بیدادیان باشیم. باید قدردان فعالیت ستارگان موسیقی کاشمر و ترشیز باشیم. اینان حالمان را خوب می‏کنند. درود بر اینان.

 

 

مجموع رتبه (0)

0 از 5 ستاره

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

  • مهمان - sdsds

    قدر بداند و از وجود این قبیل گروه‏ها بهرFake Supreme Nike Shoesه ببرد. امید در بازار هنر موسیقی شاهد عرضه کارهای این گروه باشیم. از هادی قاسمی و تیمش تشکر می‏کنیم که چشم و روح و جانمان را با قطعات فاخر و روحنوازشان سیراب کردند. امید
    https://www.popkicksneakers.com/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/600x/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/s/u/supreme-x-nba-x-air-force-1-nid-white-1.png

    0 می پسندم لینک کوتاه:
  • مهمان - ssesd

    حاضر است به فراخور اثر هزینه Cheap Pharrell Williams Shoes Human را پرداخت کند. گروه بیداد بیش از این اجراهای در مشهد در مزار فردوسی و در تهران در برج میلاد و چند جای دیگر داشته است. حمایت از این گروه و تشویق سایر گروه‏ها و حتی تشویق سایر

    0 می پسندم لینک کوتاه:
در خبر نامه وب سایت ما عضو شوید تا از تازه ترین خبرها و مطالب در ایمیل خود باخبر شوید.